torsdag 18 augusti 2011

Lättillgänglig teknik

Var ute på gården och hade väl lite så där småtråkigt när Emelie sätter sig bredvid mig och sträcker fram en gul blomma: "Vad heter den här?" Ärligt svarade jag att jag faktiskt inte visste men att vi kunde ta reda på det. Jag bad henne gå in och hämta iPaden. Hon tittade lite förvånat på mig men sprang ned för slänten och in på avdelningen och kom efter en stund tillbaka med iPaden. Som tur var hade jag precis laddat ned appen MyFlora och vi kunde utforska den tillsammans - en fantastisk app där de flesta av våra svenska vanligaste ängsblommor är representerade med bild och text. Den är också uppdelad i färger så det var bara för henne att scrolla ned tills hon kom till de gula blommorna. "Där är den" säger hon och pekar på en blomma. Jag frågar om hon är säker. "Titta noga på bladens form. Är de likadana som de bladen på bilden?" Hon tittar noga och kommer fram till att så inte var fallet varefter hon fortsätter leta. Tillslut hittar hon den och vi kan läsa oss till att det var en Gulsporre. Nu är hon ivrig att leta mer blommor så vi går på blom upptäcksfärd på gården. Tillbaka vid iPaden börjar hon vant att söka efter färg, men kommer på att en av blommorna inte har några blad så vi går tillbaka till det ställe där vi hittade blomman och plockar med oss ett blad också. Hon hittar alla blomnamn på de blommor som vi har plockat. Under tiden har det hunnit samlats fler barn runt omkring oss (den yngsta bara 2 år) och står nyfiket bredvid och tittar på vad vi gör.
Vi bestämmer oss för att ta med oss blommorna in och pressa dem för att senare skriva av vad blommorna heter. Emelie tycker att vi även ska rita av dem och just då kände jag en stor glädje över det jobb jag har och barn har verkligen 100 språk. Sen sitter Emelie och tittar på fler blommor och frågar om dess namn. Hon hade särskilt roligt åt blomnamnet Skär kattost.
Från att sitta och fundera på vad man ska hitta på till att vara medforskare i blommornas värld är inte dåligt - och även om allt detta hade kunnat ske med hjälp av en vanlig bok så hade det tagit mycket längre tid och Emelie hade inte varit den som basade över boken så som hon gjorde över iPaden, utan hon hade behövt mer hjälp att hitta fram till rätt blomma.
Efteråt sitter jag och reflekterar över vad som skedde den där stunden på gården. Vilka målområden från läroplanen kan jag koppla till detta tillfälle? Matematik - lika,olika, form, färg, problemlösning. Naturkunskap. Teknik. Inflytande. Språk. Hälsa - gemenskap. Hur kan vi gå vidare? Kreativitet - lera, rita, färg, återvinningsmaterial. Emelie tyckte att vi skulle göra en blomhörna i vårt naturvetenskapliga rum - ingen dum idé!

måndag 15 augusti 2011

Kompetensprofil för förskollärare

Nya tag efter en skön semester! Nya och gamla barn med nya erfarenheter träder in hos oss med nyfikenhet och glädje. Nu blir det viktigt att ligga lite lågt, lyssna noga, förundras och utveckla verksamheten efter barnens behov och förutsättningar.
Skolverket har tagit fram en kompetensprofil för förskollärare som är intressant läsning så här efter semestern - en påminnelse om vårt viktiga och roliga jobb. Viktigt blir att granska sig själv och föra en kontinuerlig dialog med kollegor om HUR vi gör för att motsvara kriterierna i profilen. Inte så lätt men oerhört viktigt för att våra barn ska få en bra start på sin utbildning. (Tack till Linda Linder för all härlig läsning)
Nu ser vi fram emot ett helt år med mycket glädje, förundran, nyfikenhet och lärande!