måndag 8 oktober 2012

Pedagogisk dokumentation

Nu har det gått några månader in på höstterminen och vi har lärt känna nya barn och fått möta nya möjligheter. IPaden har nu blivit ett integrerat verktyg i verksamheten och det märks att de "nya" barnen från småbarnsavdelningarna har med sig erfarenheter  av iPaden.
Vi pedagoger befinner oss just nu mitt uppe i reflektioner i att använda iPaden ännu mer som ett dokumentationsverktyg. Barnen och vi filmar och fotar och får omedelbar återkoppling. Projektor, högtalare och apparna keynote, Puppet pals, Book creator och iMovie används nu mer ofta hos oss. Vi ser att vi sparar enormt mycket tid genom att använda dessa funktioner till att utveckla oss inom pedagogisk dokumentation.
Vi lägger nu väldigt mycket fokus på att hitta bra och effektiva verktyg som kan hjälpa oss att dokumentera. En av anledningarna är att Södertälje kommun har bestämt sig för att alla förskolor ska använda journaler inom matematik, lek o samspel, naturvetenskap o teknik samt språk för att mäta verksamhetens (bedöma barnen?) resultat. För att vi inte ska halka tillbaka i bedömning av barnen, vad de inte kan, behöver vi använda pedagogisk dokumentation ännu mer i verksamheten så att vi får fatt i verksamhetens styrkor och brister.