söndag 18 mars 2012

En reflektion om iPad+projektor

Vi har ofta nämnt att en av fördelarna med användandet av surfplattor är det samarbete som uppstår mellan barnen. Därför vill jag delge en reflektion från användandet av iPad och projektor (kopplat till mitt förra inlägg).
Jag ville visa min kollega hur man kan använda iPaden, projektor och litteratur i barngrupp. Jag kopplade ihop allt och visade några exempel på detta. Därefter filmade jag barnen med hjälp av appen autodance. Mycket glädje, skratt och framför allt fascination från 2 åringarna blev det. Sen fick en 5 årig pojke spela Sprinkle  - iPaden fortfarande kopplad till projektorn. Bredvid honom satt ett 4 årigt barn. Två andra barn satt på stolar och tittade på projektorbilden. Det blev nu väldigt tydligt att de barn som tittade på projektorbilden höll sig passiva och bara tittade. Det barn som satt bredvid tittade på iPaden och deltog på ett helt annat sätt. De två hade hela tiden en dialog med varandra medan de andra barnen var tysta och bara tittade. 
För mig blev det här en viktig reflektion. Jag kan se många fördelar i användandet av projektorn, men vid vissa tillfällen kan projektorn motverka det syfte vi har med iPaden som verktyg.

2 kommentarer:

  1. Det förstärker ju insikterna att man måste använda Ipaden interaktivt, annars blir det, precis som du skriver, ett passivt TV-tittande

    SvaraRadera
  2. Bra reflektion och en nyttig observation!
    kanonen (projektorn) måste brukas med planering och se till att den skapar mera samspel och interaktion barnen emellan.

    SvaraRadera