torsdag 26 maj 2011

Ipad i förskola

       Jag har tillsammans med 5 andra pedagoger deltagit i ett projekt som syftar till att prova iPad som pedagogiskt verktyg i förskola och förskoleklass samt en som provar den utifrån ett administrativt syfte. Hela projektet initierades av pedagogiskt centrum i Södertälje kommun med Malin Fölster som projektledare.

Barnen har verkligen anammat detta nya verktyg med självförtroende och nyfikenhet. IPad är ett utmärkt verktyg för de yngre barnen med tanke på att den är lätthanterlig, lätt att förstå, enormt bra sammarbetsmöjligheter om man jämför den med datorn.

                                                                        

I början när iPaden var ny så var vi tvungna att göra en lista så att alla barn som ville fick en chans att spela. Nu har iPaden blivit ett mer naturligt inslag i verksamheten så listan behövs inte alltid. Men barnen använder "de 100 språken" på ett naturligt sätt och medan de väntar på sin tur så skapar de egna "paddor" och skriver listor på vems tur det är att spela på just deras iPad. Vi kan se att iPaden har bidragit till ett ökat intresse för skrifttspråket, symboler och symbolernas betydelse för kommunikation.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar